Svenska
I högskoleförordningens 6 kap, 6-8 § regleras den studerandes rätt avseende tillgodoräknande och motsvarandebedömning av såväl inhemsk som utländsk utbildning. För att en bedömning skall göras måste man vara antagen till och bedriva studier vid universitetet, i det här fallet vid Uppsala universitet. Ett beslut om tillgodoräknande gäller vid det universitet/högskola där beslutet fattats. Studerande som har läst vid annan högskola i Sverige kan normalt ta med sig dessa studier i en examen utan särskilt tillgodoräknande (gäller ej yrkesexamina).
Beslut om tillgodoräknande av utländsk utbildning fattas på delegation från Rektor av Enheten för studieadministration - examen inom Studentavdelningen.
Endast den som är student vid Uppsala Universitet kan komma i fråga för ett tillgodoräknande. Det som huvudsakligen prövas vid en ansökan om tillgodoräknande är om utbildningen ligger på motsvarande svensk högskolenivå, omfattningen av studierna samt nivå och innehåll. Högskolan/universitetet där studierna bedrivits ska vara erkänt av landets utbildningsmyndighet eller motsvarande organisation. Beslutet om tillgodoräknande anger hur många högskolepoäng som den utländska utbildningen bedömts motsvara. Behövs det för examen, görs även en ämnes- och nivåspecificering av de ingående kurserna. Omräkning av betyg till de betygsskalor som tillämpas vid Uppsala universitet görs inte.
Handläggningstiden är 2-3 månader. Beslut om tillgodoräknande meddelas skriftligt till den sökande och dokumenteras i Ladok tidigast tre veckor efter att beslutet har tagits. Beslut om tillgodoräknande kan överklagas till Överklagandenämnden för högskolan (ÖNH).
English
The Higher Education Ordinance of Sweden Chapter 6, §6-8, regulates a student’s right to transfer credits. If a student at a higher education institution in Sweden has successfully completed a higher education course or study programme elsewhere, she or he is entitled to transfer the credits awarded for a course or study programme at another higher education institution. This does not apply, however, if there is a substantial difference between these courses or study programmes. In order for an assessment to be made, the individual in question must be admitted to the university and registered for a course or programme. A decision made by a university applies only to that university. Courses taken at another Swedish higher education institution can normally be included in a degree without a decision of transfer of credits.
In accordance with a decision made by the Vice Chancellor, transfer of credits of foreign education is to be made by the Student Registry Unit.
When an application for the transfer of credit is made, the following is assessed: whether the education corresponds to the Swedish higher educational level, the extent of the education (hp) as well as the level and content. The university or institute of higher education must be accredited by a recognised authority in that country, or by a similar organisation. The decision about transfer of credits is given in the form of corresponding Swedish credits (hp). If it is required for the degree, the subject as well as the level are specified. Evaluation of the foreign grades to Swedish grades will not be made. A written decision is sent directly to the applicant and will be reported in Ladok at the earliest three weeks after the decision has been made.
If you consider the final evaluation to be incorrect, you can appeal in writing to the Higher Education Board of Appeal, (Överklagandenämnden för högskolan, ÖNH).