Ansökan om tillgodoräknande av kurs på Socionomprogrammet

Blankettnr: 577

Läs noga igenom informationen nedan innan du fyller i blanketten:

Rätten att tillgodoräkna sig tidigare studier regleras i högskoleförordningen. För att få tillgodoräkna dig tidigare studier som del av din utbildning vid Uppsala universitet måste du vara antagen till studier vid Uppsala universitet samt ansöka om tillgodoräknande. Ansökan ska lämnas in i god tid före kursstart för den kurs vid Uppsala universitet som du vill tillgodoräkna dig mot tidigare studier.

Tillgodoräknanden sker kurs mot kurs. Om du vill tillgodoräkna dig flera kurser ska du skicka in en ansökan för varje kurs. Den tidigare kursen och kursen från Uppsala universitet ska motsvara varandra för att ansökan ska kunna beviljas. Säkerställ detta genom att granska båda kursernas kursmål och litteraturlistor. Därtill krävs intyg som visar godkänt resultat på den tidigare kursen. Ett beslut om tillgodoräknande, oavsett bifall eller avslag, gäller endast för Uppsala universitet, ej för andra lärosäten.

Denna blankett gäller endast för studenter på Socionomprogrammet på Institutionen för socialt arbete (ISA). De studenter på ISA som läser fristående kurs eller på Masterprogrammet i samhällsvetenskap socialt arbete ska ansöka via separat blankett. Tillgodoräknande av alla utländska studier handläggs av Enheten för studieadministration, inte av ISA.

Så här fyller du i blanketten:

1)    Klicka i att du har läst och förstått all information, inklusive dessa instruktioner, om tillgodoräknande

2)    Fyll i dina kontaktuppgifter

3)    Ange den kurs på Socionomprogrammet som du vill tillgodoräkna dig

4)    Ange om ansökan avser hela kursen eller del av kursen

a.    Om hela kursen, gå vidare till ”Tidigare meriter”. Observera att om du vill tillgodoräkna dig kursen Handledd verksamhetsförlagd utbildning så ska du välja detta alternativ

b.    Om del av kurs, fyll i Momentet/delen av kursen på Socionomprogrammet som du vill tillgodoräkna dig

5)    Fyll i uppgifter om dina tidigare meriter, tidigare avklarade studier och/eller reell kompetens (arbetslivserfarenhet)

6)    Bifoga efterfrågade dokument. Studieintyg och kursplan med tillhörande litteraturlista för tidigare studier, och, arbetsgivarintyg för reell kompetens.

Glöm inte att:

Kontrollera att alla fält är korrekt ifyllda.
Bifoga alla efterfrågade dokument.

För frågor om tillgodoräknanden, vänliga kontakta:
info@soc.uu.se

• Dina kontaktuppgifter

• Uppgifter om kursen du vill tillgodoräkna dig

• Tecken kvar
  • Uppgifter om dina tidigare meriter

Nedan kommer du att få lista dina tidigare meriter som du vill åberopa som grund till varför ditt tillgodoräknande ska beviljas.

Meriter kan antingen vara:

1. Tidigare avklarade studier vid universitet. I dessa fall behöver du bifoga kursplan och litteraturlista för varje kurs du vill åberopa för att universitet ska kunna ta ställning till om innehållet i kursen/kurserna du redan avklarat motsvarar kursen eller momentet du vill få tillgodoräknat.

2. Reell kompetens. Du kan åberopa att du genom din tidigare arbetslivserfarenhet ska få kursen eller momentet du ansökt om tillgodoräkna dig beviljat. I detta fall behöver du bifoga underlag som styrker dina tidigare meriter.

1. Tidigare avklarade studier vid universitet

• 2. Reell kompetens (andra meriter)

• Tecken kvar
                                              • Observera: När du har fyllt i blanketten och skickat in den är det viktigt att du inte stänger ner webbsidan, utan att du stannar kvar på den tills dess att du får en bekräftelse på att ett ärende har skapats.

Om du vill kommunicera med oss är det viktigt att du anger ärendenumret i bekräftelsen.